Opis działania
Jest to ćwiczenie w formie testu. Należy wskazać liczby posiadające określoną cechę podzielności. Liczby są umieszczone na balonach, które po uruchomieniu ćwiczenia przesuwają się w górę i znikają z ekranu. Użytkownik ma zatem ograniczony czas, w którym musi kliknąć liczbę na odpowiednich balonach.
Kolory balonów i gdzie należy kliknąć?
Balony są w różnych kolorach, a balon kliknięty zmienia kolor na szary. Gdy wszystkie balony znikną z ekranu, aktywny staje się przycisk sprawdzania prawidłowości kliknięć na balonach. Aby kliknięcie było zaakceptowane musi nastąpić w miejscu, gdzie na balonie napisana jest liczba. W przypadku pomyłki ponowne kliknięcie na liczbę powoduje odznaczenie balonu.
Wybór liczby zadań w serii
Po uruchomieniu ćwiczenia pojawia się panel sterujący, w którym należy wybrać liczbę zadań, jaka pojawi się w jednej serii. Domyślnie seria liczy 10 zadań. Jedno zadanie to dziesięć balonów, wśród których trzeba wskazać te, na których są liczby spełniające określoną cechę podzielności.
Panel programu zawiera przyciski kontrolujące po lewej stronie oraz pole pytania i odpowiedzi po prawej. W górnym wierszu pojawia się treść zadania, czyli określona jest cecha podzielności dla danego zestawu balonów.
Po rozpoczęciu ćwiczenia i wyświetleniu cechy podzielności należy kliknąć na przycisk startu umieszczony obok treści zadania. W chwili kliknięcia na przycisk startowy balony zaczynają się wyłaniać na dole panelu i przesuwając się ku górze, znikają przy górnym jego brzegu. W tym czasie należy kliknięciem wskazać odpowiednie balony.
W każdym momencie można użyć przycisku Reset, który kończy pracę z ćwiczeniem, bez podawania końcowego wyniku. Przywracany jest stan początkowy.
Elementy obsługi ćwiczenia
|
 |
 |
Wybiera liczbę zadań w serii, domyślnie ustawiona jest wartość 10.
|
 |
Kliknięcie na tym przycisku rozpoczyna pracę z ćwiczeniem. Wyświetlona zostaje treść zadania w górnym wierszu panelu ćwiczenia, z którą należy się zapoznać. Gdy użytkownik jest gotowy do wskazywania liczb musi uruchomić ruch balonów kliknięciem na przycisk startowy.
|
 |
Przycisk pozwala wygenerować następne zadanie w serii, czyli kolejną grupę dziesięciu balonów.
|
 |
Sprawdza poprawność udzielonej odpowiedzi i podświetla w dolnym panelu tło liczb na zielono, czerwono lub na biało. Kolor zielony oznacza, że balon z daną liczbą był prawidłowo kliknięty, liczba na nim napisana spełnia cechę podzielności.
Na czerwono są zaznaczane błędne odpowiedzi, czyli brak kliknięcia na liczbie spełniającej cechę lub kliknięcie na liczbie niespełniającej cechy. Kolor biały, to liczby nie spełniające cechy podzielności.
|
 |
Przerywa wykonywanie ćwiczenia, przywracając stan początkowy.
|
 |
Wyświetla liczbę uzyskanych punktów w ćwiczeniu, po zakończonej serii pytań. Przycisk ten pojawia się dopiero po zakończeniu całej, zapowiedzianej serii zadań.
|
 |
Przyciski umieszczone są w polu treści zadania, w górnym panelu ćwiczenia. Pierwszy z nich pozwala wystartować ruch balonów ku górze. Drugi pozwala przed czasem zakończyć ruch balonów, jeśli gracz uzna, że prawidłowo kliknął na odpowiednich balonach i nie chce czekać, aż znikną one z ekranu.
Zasady punktacji
Wśród dziesięciu balonów w każdym zadaniu pojawia się inna ilość liczb spełniających cechę podzielności. Prawidłową odpowiedzią jest kliknięcie na balonie z liczbą spełniającą warunki zadania. Za takie kliknięcie przyznawany jest jeden punkt. Zatem w jednej serii można zdobyć różną maksymalną ilość punktów.
Aby wyniki różnych graczy mogły być porównywane, w sekcji sterowania, podawane są dwa wskaźniki procentowe. Pierwszy z lewej podaje jaki procent liczb spełniających warunki zadań został prawidłowo sklasyfikowany. Wskaźnik ten przyjmie wartość 100%, gdy wszystkie liczby spełniające daną cechę podzielności zostaną kliknięte.
Drugi wskaźnik procentowy podaje procent nieprawidłowych wskazań w stosunku do liczby wszystkich balonów ze wszystkich zadań. Nieprawidłowe wskazanie, to kliknięcie na balonie z liczbą, która nie spełnia warunku lub brak kliknięcia na liczbie, która ten warunek spełnia. Przy prawidłowych wszystkich kliknięciach wartość tego wskaźnika powinna wynosić 0%.
Najlepszy wynik uzyska ta osoba, która będzie mieć pierwszy wskaźnik procentowy jak najbliższy wartości 100%, a drugi jak najbliższy wartości 0%.
|
|
|